Pāriet uz galveno saturu
  • Sākums
  • Par Mentory
  • Pakalpojumi
  • Blogs
  • Galerija
  • ISBS
  • Kontakti

Mentalitāte

11. decembris, 2023 pl. 17:54, Nav komentāru
Cilvēka domāšanas, uztveres, izpratnes veids un garīgais stāvoklis. Tieši šī definīcija vislabāk raksturo vārdu - mentalitāte. Katram no mums ir savā veidā cita mentalitāte. Tā ir atkarīga no katra cilvēka pieredzēm, ģimenes un kultūras. Arī sportā vārds mentalitāte tiek locīts teju vai katrā turnīrā, spēlē, vai jebkāda veida sāncensībā. Taču, cik lielu lomu katra cilvēka panākumos spēlē tieši attiecīgā indivīda mentalitāte? Tāds ir jautājums! Nekādu konkrētu pētījumu piedāvāt es nevarēšu. Vienīgi savu pieredzi sportā un pieredzēto vadot sporta organizāciju jau 13 gadus. 

Ikdienā strādājot ar sportistiem redzu situācijas, kad treniņu procesā sportists rāda brīnumus, bet kad jāparāda iemācītais un jāpielieto praksē - nekas neizdodas. Patiesībā šādu gadījumu nav maz. Sporta zālē spēlētājs var apspēlēt jebkuru, bet kad jāspēlē reāla spēle, tad prasmes pazūd. Rodas jautājums - kāpēc tā? 

Bieži nākas atzīt, ka spēlētājam nav vajadzīgās mentalitātes, lai kļūtu par labu sportistu. To nevar iemācīt. Sportam vajadzīgā mentalitāte rodas augot vidē, kur viss netiek uzlikts uz paplātes. Ir jāiet un jāpierāda sava varēšana un gribēšana. Nepietiek tikai ar regulāriem treniņiem. Ir jātic savai varēšanai tik stirpi, ka tā kļūst par apsēstību. Ir jāzin, ka noliktie mērķi tiks realizēti.

Apkārtējiem cilvēkiem ir jāiedrošina un jātic potenciālā sportista spējām, jo bieži sastopos ar situācijām, kad pats spēlētājs un viņa ģimene apšauba iespēju kaut ko sasniegt. Respektīvi, pat doma par augsta līmeņa sportu šiem cilvēkiem liekas neticama. Un tieši šī nespēja sevi vizualizēt kā panākumus gūstošu cilvēku ir šīs nepareizās mentalitātes sekas.


Kā tad ieaudzināt izcilu mentalitāti, lai cilvēks ar laiku spēj saniegt visas savas vēlmes un mērķus?

Manuprāt, ir vairākas lietas, kas jāspēj nodrošināt jau no pašas mazotnes:

  1. Paraugs - bērni bieži mācās, vērojot savus vecākus un apkārtējos. Tāpēc svarīgi ir būt pozitīvam paraugam arī pašiem
  2. Kļūdas - Pielāgojiet atgriezenisko saiti tā, lai bērns saprastu, ka kļūdas ir normālas un svarīgi ir mācīties no tām, nevis izjust vainu vai kaunu.
  3. Risinājums - Māciet bērniem risināt problēmas, meklēt risinājumus un pieņemt lēmumus. Tas stiprina viņu pašapziņu un atbildības sajūtu.
  4. Runā - Runājiet ar bērniem atklāti, atbalstot viņus un piedāvājot risinājumus bez spiediena vai kritikas.
  5. Pozitīvi ieradumi - Māciet bērniem rīkoties ar savu laiku, veidot darba un atpūtas režīmu.
  6. Lidzcietība - Iedrošiniet bērnus izprast citu cilvēku emocijas un veiciniet līdzcietību pret citiem.
  7. Sports un aktīvs dzīvesveids - Veiciniet mīlestību pret sportu un fizisko aktivitāti. Tas vienmēr bērniem palīdzēs uzlabot garastāvokli un veicināt pozitīvu domāšanu.
  8. Neveiksmes - Skaidrojiet bērniem, ka neveiksmes ir daļa no dzīves un svarīgi ir no tām mācīties un turpināt censties.
  9. Meditācija un miers - Ieviesiet meditācijas vai miera brīžu praksi, kas palīdz bērniem attīstīt emocionālo stabilitāti.

Skaidrs, ka mums katram ir savas pieredzes un redzējums par dzīvi, par apkārt notiekošo un nākotnes gaidām. Tomēr, ja mēs katrs ik pa laikam varētu piedomāt pie tā, kā izturamies pret citiem, kā uztveram ikdienas pierdzes un kādu piemēru rādām apkārtējiem, tad mēs radītu izcilu augsni mūsu jaunās paaudzes un nācijas mentalitātes stiprināšanai.

Autors: Reinis Strupovičs

Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Komforta zona – mānīgā drošība
    24. mar. 2025
  • Jauniešu basketbols Latvijā: Talantu kalve vai neizmantota iespēja?
    10. jan. 2025
  • Skatiens patiesībai acīs
    21. nov. 2024
  • Nodoms
    14. okt. 2024
  • Uzmanība kā dopings
    24. jūl. 2024
  • Viss atduras pret patiesu vēlēšanos
    30. apr. 2024
  • Katrs zin kā labāk vajag
    24. jan. 2024

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.